torstai 8. marraskuuta 2012

Asiakas on aina väärässä - ja senhän voi myös sanoa


Kuva: http://www.talentumevents.fi/

Minulle on viikon sisällä sattunut kohdalle kaksi tosi huonoa asiakaspalvelutilannetta. (Ja myös yksi todella hyvä!) Molemmilla kerroilla olen mennyt toimittamaan ihan viatonta, asiallista asiaa ja saanut haukut. Kas tässä ja ei näin:

Soitin kalliolaiseen ravintola Salpimientaan, josta viidakon vanhan sananlaskun mukaan saa pizzansa päälle vegaanijuustoa. Paikka on ollut mielessä kokeiltavien ruokamestojen listalla jo kauan, ja ensi viikon vapaaillalle on tarjolla mukavaa ruokailuseuraa. Halusin vain tarkistaa, onko urbaanihuhu vegaanijuustosta totta. Verkkosivujen ruokalistassa sitä ei erikseen mainita. Soittooni ei vastattu, mutta hetken päästä puhelimeni soi.

Minä: Haloo?
Kärttyinen miesääni (KÄ): Olit soittanut.
Minä: Kuka soittaa ja mistä?
KÄ: Sinä soitit.
Minä: Niin mut... Ai, oletko kenties pizzeria Salpimientasta?
KÄ: Ei ole pizzeria Salpimienta! Ravintola Salpimienta! Et voi sanoa pizzeria!!
Minä: Aha joo. Niin, mä olisin kysellyt että onko teillä tosiaan tarjolla vegaanista juustoa pizzan päälle?
: Ravintola! Ravintola! Ravintola! Ei pizzeria!!
Minä: Niin no joo, mut se vegaanijuusto?
KÄ: On meillä. Mutta ravintola, ei pizzeria! Ravintola! Ravintola!!!
Minä: Niin se tuli jo selväks. Mut olin siis ajatellu tulla syömään ystävien kanssa...
KÄ: Ravintolaan! Ei pizzeriaan! Voit tulla mutta ei voi sanoa pizzeria! Ravintola Salpimienta!
Minä: ...mut ehkä me sit mennäänkin johonkin muualle.

Keskustelu on sitä oudompi kun tarkastelee sitä ravintola Salpimientan ruokalistaa, joka on, hmmm, aika pizzavoittoinen. Enkä ollut tajunnut että "pizzeria" on terminä jotenkin pejoratiivinen? Oppia ikä kaikki.

Toinen asiakas on kuningas -tapaus sattui Viialan kotileipomon toimipisteessä. Siirryin työpäivän aikana nälkäisenä paikasta A paikkaan B, ja Viialan kotileipomon myymälä sattui olemaan mukavasti matkan varrella. Muistin että leipomon munkit ovat vegaanisia - ostinhan niitä jo pikkupunkkarina mielenosoitusevääksi. Rouhesämpylän osto vielä meni ihan putkeen mutta munkin ostoa en sitten enää osannutkaan asiakaspalvelijan näkökulmasta suorittaa oikein:

Minä: Mä ottaisin vielä yhden tuollaisen munkin.
Nokkava myyjä (NM): Viis saa kolmella eurolla.
Minä: Mä ottasin nyt kuitenkin vaan yhden.
NM: Kolme euroa vaan.
Minä: Joo, mut kun mä en halua kun yhden.
NM: Kolmella eurolla viis! Yks maksaa yheksänkyt senttiä!
Minä (muulimaisen itsepäinen ilme naamalla): Yks munkki.
NM: Vaan kakarat joilla ei ole rahaa ostaa yhden! Sinä olet kuin kakara!
Minä: YKSI MUNKKI, KIITOS!
 - Tuohtunutta pöhinää, vihaista munkin pussitusta...  -

Tällaiset tapaukset tuottaa tietysti hauskoja juttuja kerrottavaksi kahvipöydässä. Onhan se jotain sekin. Toisaalta mielelläni tukisin vegaanisia asioita tarjoavia ruokapaikkoja ja leipomoita mutta ainakin nämä paikat just eliminoitui mun listalta. Bye bye!

10 kommenttia:

  1. Joskus kyllä täytyy ihmetellä miten nämä tällaiset paikat pysyy pystyssä kun asiakaspalvelu on tuollaista :)
    Hauskahan näitä on toki myöhemmin muistella :9

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, on kyllä kumma juttu... Mut useimmitenhan toki palvelu on vähintään ihan ok tai oikein hyvääkin.

      Poista
  2. Mitä ihmettä. Kyllä pieni hymy nousi noita lukiessa suulle, kamalia asiakaspalvelijoita. Itse asiakaspalvelijana voin tosin sanoa että kamalia asikkaitakin löytyy enemmän kuin 1 päivässä, onneksi on niitä ihaniakin!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Totta, kamalia asiakkaitakin kyllä on - minunkin uralle niitä on osunut jokunen! Mut just kun itse on tehnyt asiakaspalveluduunia niin on niin vaikea käsittää tuollaista übertöykeää "palvelua"... Huono päivä, ehkä?!

      Poista
  3. Aahahhah haa, enpä ole vähään aikaan nauranut näin makeasti! Ei sillä, että tilanteissa mitenkään mukavaa olisi olla, mutta mä voin niin kuvitella... Oliko sattumoisin Itä-Pasilassa kyseinen leipomomyymälä? Oon nimittäin itsekin joskus asioinut, eikä siellä järin hyvää palvelua saanut. Mutta ehkä keskiviikoks löytyy joku muu RAVINTOLA sitten...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oli tosiaankin Itä-Pasilassa! Niillä on sit vissiin aina huono päivä. Joo, etitään keskiviikoks joku toinen ravitola - mulle olis tosin kelvannut pizzeriakin...

      Poista
  4. Viialan Kotileipomo on tunnettu halvoista, täysin mauttomista tuotteistaan täällä Kanta-Hämeessä. Stadissa tietenkin myyjät ovat erilaisia...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juu, eipä niissä täällä meitilläkään päin makua liiemmin ole. Saavat kyllä nyt jäädä minun osaltani vallan!

      Poista
  5. Satun tuntemaan asiakkaana tän Salpimientan omistajan ja tuo keskustelu kuullosti just tutulta. Hmmm.... kiva mies ja ihan ok pizzat, mutta jotenkin kieli- tai kulttuuriero vissiin tekee usein kuin keskustellaan, niin just näin. Itsekin olen usein pihalla et mikä pieleen meni nyt. Mut mies haluaa kyllä palvella jne, ehkä pizzeria kuullostaa hänen korvissaan rujolta tiedä häntä, joka päivä aamu kymmenestä yö kahteen duunissa.Antekaa anteeks ahkeralle yrittäjälle, ei oo ilkeä mies ollenkaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kantsis ehkä kuitenkin hiukan tsempata asiakaspalvelussa, sanon minä! Harmi, koska mun tosiaan teki mieli kokeilla sitä pizzaa.

      Poista